„Its genre is defined as amorality which anticipates that faith in God, morality and solidarity disappeared already from these stories, from these lives and deaths. The obligatory facing of death, the confrontation with the stages of life were customary and even required in the old morality plays. Now all of this is forgotten. The people in these eight episodes which create a story bending back on itself, perish due to fatal coincidences or they perish by harsh executions. The dead are left on the side of the road like they were pieces of garbage. The ones who stay alive rob the dead people’s pockets or they cowardly get rid of the uncomfortable quarry, namely the corpses.” (Zsuzsa Radnóti)Kata azt mondja, hogy a lelki fájdalom sokkal rosszabb, mint a testi fájdalom, mert a testi elmúlik, de a lelki soha. De ez hülyeség: mert a testi bántalmazás együtt jár a lelki bántalmazással. Nincsen meg nélküle. Én azt hiszem, hogy a félelem a legrosszabb.”
Történetünk két fiatal lányról szól: Zsuzsiról és Katáról. Ők osztálytársak. Nap mint nap találkoznak, mégsem ismerik egymást, nem tudják egymásról, hogy hasonló helyzetben vannak, hogy mindkettőjüket bántják otthon. Úgy érzik, senkinek sem beszélhetnek ezekről a dolgokról, történetük kimondhatatlan, elmesélhetetlen. Széttört belső világukat elrejtik a külvilág elől. Ám egyszer csak egymás álarca mögé látnak…
A legfrissebb adatok szerint Magyarországon minden 10. gyerek veszélyeztetett a saját családjában. Sokukat közülük ismétlődően vagy tartósan bántalmaznak fizikailag és/vagy lelkileg. A médiában megjelenő nagy gyermekbántalmazási esetekről sokan hallunk, azonban a legtöbb bántalmazott gyerek a külvilág számára láthatatlan. A mindennapos erőszak sokszor zárt ajtók mögött marad.
Részvételi előadásunk a családon belüli bántalmazásról szól. Két fiatal lány történetén keresztül próbáljuk mélyebben megérteni, mi történik, ha a fizikai erőszak, a manipulálás, a folyamatos kritizálás, az agresszív, megalázó, lealacsonyító beszédmód egy családban mindennapossá válik.
Az előadást középiskolás osztályok, illetve felnőtt nézőink számára ajánljuk.
Az előadáson egy alkalommal egy osztály tud részt venni.
A felnőttek számára meghirdetett esti előadásokon a maximális nézőszám: 20 fő
Mit is jelent a részvételi előadás?
Nézőink az előadás során résztvevőkké válnak, ugyanis az előadást bizonyos pontokon kinyitjuk feléjük, hogy a történetben kibontakozó konfliktusok miértjén gondolkozzunk közösen, és a színház nyelvén keresztül több nézőpontból körüljárjuk azokat a krízishelyzeteket, amelyeket a történet szereplői végigélnek – mindezzel lehetőséget teremtve arra, hogy kibeszélésre kerülhessen ez a társadalmunkban igencsak jelenlévő komoly probléma. Mindez azonban egy fiktív helyzetben, szerepek védettsége mellett történik.
Az előadás időtartama: 165 perc (egy szünettel)
Tanári csomag az előadáshoz itt elérhető.
Kapcsolódó írások:
Photo Gallery
Próbafotók:
Fotók: Máthé András
Előadásfotók:
részvételi előadás
ősbemutató
Szöveg: Romankovics Eda
Célkorosztály: 9-12. évfolyam + felnőttek
Cast
Wessely Zsófia
Nagy Kíra
Melinda Gemza
Színházi nevelési alkotótársak
Bethlenfalvy Ádám és Romankovics Eda
Dramaturgok
Madák Zsuzsanna
Adorján Beáta
Zeneszerző, zenei vezető
Gergely Dargó
Pszichológus konzulens
Ferenczi Beáta
Stage Manager
Horváth Ágnes
Prompter
Viktória Dihen
Director’s assistant
Ozoroczki Erika, Laczó Zsuzsanna
Director
Madák Zsuzsanna
First performance: 2020. október 14.