2025. augusztus 8.

Göttinger Pál: ez egy nosztalgikus történet, ami alatt egy nagyon erős nőtörténet lapul

Göttinger Pál: ez egy nosztalgikus történet, ami alatt egy nagyon erős nőtörténet lapul

2025. augusztus 8.

A Csokonai Nemzeti Színház jubileumi évadának egyik első bemutatója Molnár Ferenc: Az üvegcipő című vígjátéka lesz. Az előadást Göttinger Pál rendezi, akit a felkérésről, a klasszikus színdarabokhoz való viszonyáról és a két női főszereplő karakteréről kérdeztük.  

Elsősorban kortárs előadások szerzőjeként, rendezőjeként ismert, meglepte, hogy egy klasszikus darab színrevitelére kérték fel?

Örömteli volt a színház megkeresése, az viszont meglepő volt, hogy Molnár Ferenc darabot rendezhetek. Én elsősorban kortársakkal foglalkoztam eddigi pályám során. Egy kicsit idegen tehát ez a terep számomra, de éppen ezért inspirál. Ráadásul Az üvegcipő még a harmadik ránézésre is vígjátéknak látszik ugyan, de valójában egy annál jóval komplikáltabb színdarab.

Az üvegcipő történetét bármely korba el lehet helyezni. A készülő debreceni előadás kortárs környezetben fog játszódni vagy inkább klasszikus, kosztümös darab lesz?

Hagyománytisztelő, kosztümös előadást tervezek azzal együtt, hogy nagyszerű rendezői koncepciók születtek erről az utóbbi években. Az én történetmesélő kedvemhez az van közelebb, ha az elején elkezdődik a mese, a végén pedig a néző azt mondja: az volt a mese, hogy … Távol szoktam tartani az előadásaimat a legközvetlenebbül megélt kortárs valóságtól. Ez igaz azokra a kortárs művekre is, amelyeket rendezek és azokra is, amelyeket én írtam. A színházi élményem a belefeledkezés. Nem kell attól tartanom nézőként, hogy rólam van szó, csak belefeledkezem a történetbe és a végén jövök rá, hogy végül is rólam volt szó. Ezt a hatást erősebbnek találom.

Utoljára 2008-ban dolgozott Debrecenben, a Mágnás Miskát rendezte, hogyan várja a közös munkát a Csokonai társulatával?

Több színművészt is ismerek Debrecenből, de többségük nem szerepel a mostani előadásban. Mercs János például évfolyamtársam volt az egyetemen, de ő sincs benne a szereposztásban. Egyedül Újhelyi Kinga a közös pont, aki a korábbi előadásomban is főszereplő volt, most is az lesz, vele jó lesz újra együtt dolgozni, a többiekkel pedig nagyon várom a találkozást. Remélem, hogy inspiráló lesz mindannyiunk számára, az a kíváncsiság és bizalom, amit ilyenkor egymásnak megszavazunk, izgalmassá teszi majd a közös munkát.

Milyen lesz az előadás, hogyan jellemezné?

Ez egy korfestő színdarab, egy letűnt kispolgári korba való belefeledkezés, ami nosztalgiát ígér, aranyos pesti figurákat, de alatta egy nagyon erős női történet lapul. Úgy érzem, hogy ez Debrecennek már a MagdaFeszt miatt is fontos. Önvédelmi stratégiákról is szól a színdarab, arról, hogy a benne szereplő erős és független nők hogyan tudnak úgy berendezkedni, hogy megvédjék saját magukat. Két véglet a két nagy női szerep: az egyik egy rettenetesen erős, céltudatos, de meggyötört nő (Adél / Újhelyi Kinga) és a másik egy egyáltalán nem autonóm, sodródó, gyermeki tisztaságú kislány (Irma / Balázs-Bécsi Eszter). Ezek a sorsok összefeszülnek, hiszen a biztonságérzetet csak egymás elől tudják megszerezni, ennek a harcnak a története a darab. A két nőtől komoly erőfeszítést igényel, hogy boldoguljon abban a világban, amit Molnár Ferenc felfest. A szerző részéről ez egy vallomásos darab, hiszen a magyar irodalomtörténetből jól ismert Molnár Ferenc terhelt viszonya a nőkhöz.

Molnár Ferenc: Az üvegcipő című vígjátékát szeptember 26-án mutatja be a színház a Csokonai Teátrumban. Részletek és a teljes szereposztás a színház honlapján olvasható.