Az első, koncepció ismertető próbával elkezdődtek Bizet: Carmen című világhírű operájának előkészületei. Az előadást Juronics Tamás, Kossuth-díjas táncművész rendezi.
Carmennek lenni nem döntés, hanem sors kérdése. Hisz ha egy szépséges cigánylány démonikus csáberővel születik, és szeretne kitörni addigi életéből – a könnyen indulatba jövő munkásnők, rájuk prédaként leső durva katonák és nagyhangú torreádorok közül -, mit tehetne mást, mint hogy szabadjára engedi a csáberejét, amit ösztönösen, egyben mesterien működtet: incselkedik, dacol, visszavág. Minden férfit rabul ejt nőiségével, zabolázhatatlan érzékiségével, így sikerrel harcol a férfiak fölényével szemben, mindaddig, amíg egyszer a szívét át nem engedi. A kisiklás, elvei feladása, önmagából való „kivetkőzése” pillanatnyi, ám ez a szerelem végzetes lesz a számára. Hiába menekülne, hiába taszítja el az érte mindent feladó férfit, annak is egyetlen lapja maradt. Carmen és Don José a vonzalom-taszítás kettős játékában mindvégig egymás ellenfelei, ezért megsemmisülésük is csak egymás által történhet.
A Prosper Mérimée azonos című regényének Henri Meilhac- és Ludovic Halévy-féle átiratából készült operát a Kossuth-díjas Juronics Tamás állítja a debreceni színpadra, Erkel László Kentaur díszlet- és jelmeztervező segítségével.
Ebben az évben ünnepli az operairodalom a Carmen születésének 150. évfordulóját, amely egyben szerzőjének, George Bizet halálának is évfordulója. A világhírű operát Juronics Tamás rendező mexikói helyszíneken álmodja újra. A grandiózus díszletekben lesz, amikor csaknem százan lesznek a színpadon. A főszereplők mellett a színházunk énekkara, a Lautitia Gyermekkar, a Gradient Kortárs Balett Debrecen, valamint a Kodály Filharmonikusok közreműködnek Somogyi-Tóth Dániel és Kollár Imre vezényletével.
A címszerepet Mester Viktória és Busa Gabriella játssza, Don Jose-t Ujváry Gergely és Turpinszky Béla. A részletes színlap itt olvasható.