2024. március 16.

Debreceni Tavasz Fesztivál – a Csokonaiban is

Debreceni Tavasz Fesztivál – a Csokonaiban is

2024. március 16.

Április 4. és 19. között újra várja közönségét a város kulturális évadnyitójának is gyakran nevezett Debreceni Tavaszi Fesztivál. A Csokonai Nemzeti Színház hét előadással várja a kultúra szerelmeseit, köztük a különleges María De Buenos Aires tangó-opera premierjével – mondta Szabó K. István, színházunk művészeti vezetője a beharangozó sajtótájékoztatón.

A Tavaszi Fesztivál idei programkínálata a debreceniség, az évfordulós alkotók és az újdonságok hármasa köré csoportosul, kiemelve közösségek, a helyi civil kezdeményezések értékeit.

A kéthetes találkozó most először valósulhat meg a debreceni kulturális intézmények összefogásával; míg idén a Főnix Rendezvényszervező Nonprofit Kft., a Csokonai Nemzeti Színház Debrecen és a Kodály Filharmónia Debrecen a csatlakozik programjaival a fesztiválhoz, a tervek szerint évről évre bővül majd a szervezők köre.

A Csokonai Nemzeti Színház Debrecen hét előadással kedveskedik látogatóinak a Fesztivál ideje alatt. Köztük lesz Astor Piazzolla-Horacio Ferrer: María de Buenos Aires című tangó-operájának bemutatója. Az előadásból részletet énekelt el a beharangozó sajtóeseményen Újhelyi Kinga színművészünk, aki a főszereplőt játssza majd az előadásban. A Jászai-díjas színművészt zongorán Sándor Szabolcs, színházunk zenei vezetője kísérte.

Csokonai Nemzeti Színház kínálata a Debreceni Tavaszi Fesztiválon (időrendi sorrendben)

  1. Borbély Szilárd: Nincstelenek

2024.04.04. 19:00

Csokonai Fórum, Kóti Árpád-terem

A tragikus hirtelenséggel épp tíz évvel ezelőtt elhunyt költőnk, Borbély Szilárd első és egyetlen regényének atmoszférájához hűen Botos Bálint rendezésében is elsősorban a szabadság hiányának és kétségbeesett keresésének lehetünk tanúi.

  1. Oldás-Áldás – Varga Klári monodrámája

2024.04.07. 19:00

Csokonai Fórum, Kóti Árpád-terem

Varga Klári monodrámája Árpád-házi Szent Margit életét dolgozza fel és arra keresi a választ, hogy mi közünk lehet nekünk, ma élő embereknek egy, az 1300-as években élt szent történetéhez. Az Oldás-Áldás narrátora negyvenhárom éves biológus, aki margitszigeti futásai közben saját lelkével és fájdalmával küzd, helyét keresi a világban.

  1. Giacomo Puccini: Bohémélet

2024.04.08. 19:00

Csokonai Teátrum

Amikor Puccini korának egyik legnagyobb bestselleréhez, Henry Murger Jelenetek a Bohémvilágból című könyvéhez nyúlt, nyilvánvaló volt, hogy a történet inspirálta opera sikere nem marad el a könyvé mögött. Nem egészen így történt. A regényről ma már kevesen tudnak, Puccini műve azonban mindörökre bevonult a halhatatlanok közé. Népszerűségének oka talán abban a zeneszerzői attitűdben van, ahogyan az alaptörténethez viszonyul: a Bohémélet hősei szegények, nyomorognak és éheznek, a hideg elől menedéket nyújtó albérletük díját sem tudják kifizetni. Ezek alapján nyomasztó hangzásvilágot, depresszív dallamokat várnánk az operától, de nem ezt kapjuk. Szikora János rendezőt annak idején legendás tanárai – Békés András, Petrovics Emil és Nádasdy Kálmán – épp a Bohéméleten keresztül vezették be az opera világába. Ezért jelképesnek érzi, hogy ezt a zeneművet éppen most, a debreceni Csokonai Nemzeti Színház megújult épületében rendezheti meg.

  1. Mire gondolt a költő? – irodalmi est Áfra Jánossal

2024.04.09. 19:00

Csokonai Fórum, Simor Ottó Orfeum

A cívisváros egyik büszkesége, Áfra János kezdetektől fogva óriási felelősségérzet birtokában alkot. Eddigi életműve, amely öt kötetre oszlik, a tollforgató emberre hatványozottan háruló társadalmi szerepvállalásról árulkodik. Amíg a verseskötetről verseskötetre következetesen építkező, újabb és újabb poétikai megszólalásmódokkal kísérletező pálya első két opusa — a Glaukóma és a Két akarat — látszólag a családi és párkapcsolati krízishelyzetek gyűjtőhelye, a további kötetek felől nézve már az itt olvasható személyes hangvételű költemények is az egyedi élmény felülírásáról, az általános emberi kifejezésvágyáról tanúskodnak.

  1. Astor Piazzolla-Horacio Ferrer: María de Buenos Aires – BEMUTATÓ

2024.04.12. 19:00

Csokonai Fórum, Latinovits Zoltán-terem

Astor Piazzolla argentin zeneszerző ma már klasszikusnak számító María De Buenos Aires című tangó-operájában a címszereplő, María nemcsak városa, Buenos Aires lelke, hanem maga a megszemélyesített tangó.  Egy lány, aki éjszaka él, hiszen az argentin szív csak akkor nyílik meg igazán, amikor éjjelenként a tangót táncolják. Rendező: András Lóránt.

  1. Francis Veber: Balfácánt vacsorára

2024.04.13. 19:00

Csokonai Fórum, Kóti Árpád Terem

Pierre, a nagymenő párizsi könyvkiadó alig várja, hogy bemutassa barátainak új szerzeményét, a „balfácánok bajnokát”. Ez ugyanis a balfácán-vacsora lényege: egy verseny, amit az nyer, aki a legnagyobb balfácánt tudja prezentálni a társaságnak. Ezúttal azonban másképp alakul az este: Pierre dereka becsípődik, a felesége magára hagyja, a gyanútlan vendég, a „balfácánok bajnoka” pedig megérkezik. Innentől kezdve megállíthatatlanul sodródik Pierre és persze vele mi, nézők is a „balfácán-bajnokság” újabb és újabb fordulóiba… Vajon ki nyeri meg végül a bajnokságot? Ki lesz a balfácánok bajnoka?

  1. Euripidész – J-P. Sartre – Illyés Gyula: A trójai nők

2024.04.15. 19:00

Csokonai Fórum, Latinovits Zoltán Terem

A 20. században, a világégések árnyékában kitüntetett figyelmet kaptak Euripidész úgynevezett „háborúellenes” drámái — a Hekabé és A trójai nők —, amelyekben a szerző a legyőzött fél oldaláról, azon belül is a nők szemszögéből láttatta a háború okozta értelmetlen emberi szenvedéseket. Szabó K. István rendező most, a 21. század újabb háborús kihívásainak kellős közepén A trójai nők Sartre- és Illyés Gyula-féle átirata nyomán négy nő sajátos nézőpontjából mutatja be a Trója elestét követő eseményeket.

 

Debreceni Tavaszi Fesztivál - sajtótájékoztató

Fotók: Fodor-Nagy Gergely