Magyar színpadon, magyar színészekkel még sohasem adták elő Astor Piazzolla remekművét. Ilyen tekintetben ősbemutatóra készül a Csokonai Nemzeti Színház, amikor műsorára tűzi Astor Piazzolla – Horacio Ferrer: María De Buenos Aires című színdarabját.
Astor Piazzolla argentin zeneszerző ma már klasszikusnak számító María De Buenos Aires című tangó-operájában a címszereplő, María nemcsak városa, Buenos Aires lelke, hanem maga a megszemélyesített tangó. Egy lány, aki éjszaka él, hiszen az argentin szív csak akkor nyílik meg igazán, amikor éjjelenként a tangót táncolják. A tánc iránti szenvedélye lesz egyben végzete is: prostituálttá válik, szerelmes lesz, ám tolvajok és stricik markába kerül és meggyilkolják. A második részben már csak a szellemét látjuk lebegni a Poklot megtestesítő városban. Ám az argentin mitológia koboldszerű figurája, El Duende segítségével feloldozást nyer. Újjászületése és szülővé válása azonban hiábavaló, mert a lányra továbbra is ez a mondat illik leginkább: „olyan napon született, amikor Isten részeg volt”. Ezt a sejtelmes kijelentést támasztja alá az a zenei világ is, amely zseniálisan ötvözi a klasszikus zenét a jazzel és a tradicionális tangóval, a feszes ritmusokra épülő muzsikát a disszonáns szólamokkal.
András Lóránt rendezése mindezt a Horacio Ferrer szövegében rejlő, az egyes szereplőkre vonatkozó szimbolikus tartalmak érzékeltetésével is gazdagítja az előadást, amelyben a címszerepet Újhelyi Kinga, Jászai Mari-díjas színművész játssza, a Férfit Antóni Norbert és Udvarhelyi Péter, míg El Duende-t a Megasztrából is ismert, Ecuador-i születésű Torres Dani. Az előadásban közreműködik színházunk énekkara Sándor Szabolcs vezetésével, valamint a PR-Evolution Dance Company táncosai.
– María a tangó szimbóluma, az előadás pedig egy körforgás, amelyben a tangó megszületik, majd meghal, aztán újjászületik – fogalmazott a rendező, András Lóránt a szerdai sajtónyilvános próbán.
A María De Buenos Aires előadás premierje 2024 áprilisában lesz a Csokonai Fórum Latinovits Zoltán termében.