Belépés csak a színház alkalmazottainak!
Próbatábla
A próbatábla megkintéséhez kattints ide . A heti munkarend megkintéséhez kattints ide . A színház belső működését szabályozó előírások megtekintéséhez kattints ide.
open close

F. M. Dosztojevszkij: Idióta

műsoron marad

webplakat_2018_IdiotaA szerző műve a világot nyitja ki Miskin herceg jelenlétével az olvasó, a néző számára. Dosztojevszkij alakja egy lencse a világra, mintha a történelem filmjét követnénk ezen a lencsén keresztül. Egy szempont, ami hirtelen hat a többi szempontra. Ez a szempont a mi nézőpontunk. Az író kora s a mi korunk között van egy távolság. Ez a távolság elenyésző méretű, ha az „akkori” történések felé fordítjuk tekintetünket, múltba tekintő távcsövünk lencséin keresztül bebizonyosodhatunk arról, hogy a regény szövege nem áll olyan távol a mi a világunk filmkészítő valóságától. Hiszen az aprólékos bemutatása a helyszíneknek, szereplőknek, a pszichológia finom rezdüléseit felvonultató eszköztár kapcsán arra következtethetünk, hogy a folyamat nagyon figyelmes lekövetése az igényes mai film dimenzióját tárja elénk. Ezért is érzem úgy, hogy Dosztojevszkij még sohasem állt olyan közel ahhoz, hogy a színházzal szerződést kössön, mint ma.

A recept nyilvánvalóvá válik az olvasó, a néző, a figyelmes követő számára, hiszen Miskin „krisztusi jósága” a mi idealizált világunk vágya is egyben, nem csupán az „akkori” Oroszországé. Az akkori Oroszországban hatalmas fizikai távok voltak, amelyeket nehezen lehetett legyőzni. Ma ezek a távok fizikai értelemben nem léteznek: könnyedén járhatjuk be a világot. Mégis a közöttünk, emberek között lévő távolság bizonyos értelemben egyre nagyobb és nagyobb… Vagyis a külső nehézség belsővé vált. „Minden” elérhető, amiről régebben álmodtak az emberek, de Miskin létezése, létérzése megfoghatatlan most is. Hiába győztük le a fizikai távolságot, a szellemek közötti szakadék hatalmas. De reményt ad mindnyájunknak (nekik a múltból és nekünk most), hogy a fényt megtaláljuk a szövevényes játszmarendszerben. Hogy képesek lehetünk felismerni saját gátjainkat, akadályainkat, melyeket magunk elé gördítünk észrevétlenül. Hiszen szellemi létünk alapjaiban tartalmazza a gyermeki kíváncsiságot, a játékkedvet, amely nem akar felmorzsolódni a felnőttek sokszor hitetlen és olykor hiteltelen polgári rendszerében. Emiatt a felnőttek, vagyis bizonyos felnőttnek tűnő részünk szembesülni kényszerül azzal, hogy a gyermeki fény útjába árnyékokat létrehozó elemeket helyezzen. De mivel vágyunk és azonosulunk ezzel a fénnyel olvasás vagy találkozás közben, ezért újra és újra az „eredendő jóság” keresésére indulunk. És ekkor belebotlunk Miskin személyébe, akár a regény szereplői. Elkerülhetetlenül sorsszerűvé válik minden találkozás, miközben még hiszünk abban, hogy képesek vagyunk változtatni az élet menetén. Ez a sorsszerűség-érzet tartja fent az akadály illúzióját, hogy hiába változtatunk. Mégis kénytelenek vagyunk kilépni a kényelmes mátrixból, amikor a herceg leül velünk teázni és beszélgetni.

Kapcsolódó írások

A művész mint idióta – interjú Sardar Tagirovsky rendezővel

Egy kockáztató „idióta” – Interjú Sardar Tagirovskyval

Miskin-pillanatok

Folytatódik az orosz invázió Debrecenben

Urbán Balázs: Lélekmontázs

Egyelőre ennek az előadásnak nincs kitűzött időpontja.

Photo Gallery

Fotó: András Máthé

cast

Makai Imre és Szabó Endre fordításai alapján színpadra alkalmazta:
Adorján Beáta és Sardar Tagirovsky

Miskin
Gergely Máté Kiss

Rogozsin
István Papp

Nasztaszja Filippovna
Zeck Juli

Jepancsin tábornok
Sándor Csikos Jászai-díjas, Kiváló Művész

Lizaveta Prokofjevna/Tockij
Anna Vékony

Aglaja/Ippolit
Horváth Julianna e.h.

Alekszandra/Kolja
Vivien Edelényi

Adelaida/Pavlovics
Mészáros Ibolya

Lebegyev
Kránicz Richárd

Gavrila Ardalionovics (Ganya)/Schneider professzor
Janka Barnabás

Marie/Ivan Petrovics
Nánási Brigitta m.v.

Komornyik
Horváth Sándor

Továbbá
Czirják Csilla, Kis Eleonóra, Kuczmog Klaudia, Papp Renáta, Pintér Tímea, Repka Sára, Simon Erika, Törő Ildikó

Zongorista
Gergely Dargó

 

Composer
Katona Dávid és Bakk-Dávid László

Zenei szerkesztő
Katona Dávid

Set and Costume Designer
Giliga Ilka

Fénytervező
Bányai Tamás

Choreographer
Bezsán Noémi

Stage Manager
Anikó Kató

Prompter
Menich Éva/Csóka Áron

Director’s assistant
Homonna Nóra/Ozoroczki Erika

Dramaturg
Adorján Beáta

 

Director
Sardar Tagirovsky

Az előadás időtartama: 3 óra 40 perc két szünettel.

First performance: 2018. április 27.

Video gallery

Ez a weboldal sütiket használ a felhasználói élmény javítása érdekében.